Monday, January 08, 2007

THE RETURN OF PASCALE FERRAN

http://www.bioscopemagazine.com/web2006/webboard/index-in.php?id=51488

ตอบน้อง merveillesxx

--ซื้อนิตยสาร FILM COMMENT มาในเย็นวันที่ 30 ธ.ค.ค่ะ ก่อนจะเกิดเหตุการณ์ระเบิด

หลังเกิดเหตุระเบิด ดิฉันกับเพื่อนๆก็ไปปักหลักอยู่แถวสยามสแควร์, พารากอน กับถนนข้าวสารในวันที่ 1-2 ม.ค. โชคดีที่ไม่มีเหตุร้ายแรงอะไรเกิดขึ้น และก็รู้สึกดีใจที่ได้อยู่กับเพื่อนๆ ทำให้รู้สึกหายกังวลเรื่องระเบิดไปได้บ้าง จำได้ว่าคืนวันที่ 31 ธ.ค.ดิฉันอยู่คนเดียวในอพาร์ทเมนท์ รู้สึกเครียดมาก แต่พอออกมาเจอเพื่อนๆในวันที่ 1 ม.ค. ก็หายเครียด


--SYNDROMES AND A CENTURY ติดอันดับ top ten ประจำปีของ ACQUARELLO นักวิจารณ์ในดวงใจของดิฉันด้วย

ดูอันดับของเขาได้ที่
http://filmref.com/journal/

อันดับของ ACQUARELLO ประจำปี 2006 (เรียงตามลำดับความชอบ)

1.Paprika (Satoshi Kon, 2006)
2.Dias de campo (Days in the Country, Raoul Ruiz, 2004)
3.Coeurs (Private Fears in Public Places, Alain Resnais, 2006)
4.Iklimer (Climates, Nuri Bilge Ceylan, 2006)
5.Inland Empire (David Lynch, 2006)
6.Woman on the Beach (Hong Sang-soo, 2006)
7.Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, 2006)
8.L'Enfer (Danis Tanovic, 2005)
9.Honor de Cavalleria (Quixotic, Albert Serra, 2006)
http://filmref.com/journal/archives/2006/12/honor_de_cavalleria_2006.html

หนังเรื่องนี้ได้รับคำวิจารณ์ว่าคล้ายกับ DON QUIXOTE + WAITING FOR GODOT (SAMUEL BECKETT) + THE TREE OF WOODEN CLOGS (ERMANNO OLMI)

What Serra does in the film is really turn this heroic myth upside down to erase any kind of romanticism or exoticism or nobility about this quest. So you don't even get the sympathy factor, the purity of idealism, that Quixote is usually associated with. Instead, you get a broken, possibly senile old man, painfully aware of his mortality, and yet he continues the ritual. In the same way that Waiting for Godot is about the absurdity of continuing on even in the face of nothingness and absence of meaning, Quixote continues on with the ritual only because he's not dead. That's the saddest of all commentaries about the human condition because there's not even the chance of glory, enlightenment, or transcendence associated with it, there's only the rejection of the alternative.

http://a69.g.akamai.net/n/69/10688/v1/img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/60/15/86/18628278.jpg

http://a69.g.akamai.net/n/69/10688/v1/img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/60/15/86/18628292.jpg

http://a69.g.akamai.net/n/69/10688/v1/img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/60/15/86/18628291.jpg

http://a69.g.akamai.net/n/69/10688/v1/img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/60/15/86/18628288.jpg

http://a69.g.akamai.net/n/69/10688/v1/img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/60/15/86/18628290.jpg

รู้สึกว่าช่วงนี้มีอะไรเกี่ยวกับ DON QUIXOTE ออกมาเยอะ เพราะนอกจากหนังเรื่อง QUIXOTIC แล้ว เรื่องราวของ DON QUIXOTE ยังถูกพูดถึงใน

9.1 ละครเวทีเรื่อง “ความฝันกลางเดือนหนาว” (2006, คำรณ คุณะดิลก, A+) ของพระจันทร์เสี้ยวการละคร ที่นำเสนอเรื่องของ DON QUIXOTE โดยเน้นไปที่แง่มุมทางการเมือง

9.2 ละครเวทีเรื่อง BE LOVED หรือ เธอ...ที่รัก (2006, วรรณศักดิ์ ศิริหล้า, A+) ที่เล่าเรื่องของ DON QUIXOTE โดยผ่านทางตัวละครหญิง

9.3 บทความใน PRACHATAI ที่พูดถึงนวมทอง ไพรวัลย์ คนขับแท็กซี่พลีชีพโดยเปรียบเทียบกับดอน กีโฆเต้

Visible Man 2006#3 : 'นวมทอง' อัศวินผู้ควบ ‘แท็กซี่’ ประดุจม้า..ปะทะ ‘รถถัง’ ราวกับประดาบกับกังหันลม

http://www.prachatai.com/05web/th/home/page2.php?mod=mod_ptcms&ContentID=6439&SystemModuleKey=HilightNews&SystemLanguage=Thai


10.Batalla en el cielo (Battle in Heaven, Carlos Reygadas, 2005)


Honorable mentions (เรียงตามลำดับตัวอักษร)

1. Bamako (Abderrahmane Sissako, 2006)

2.Belle Toujours (Manoel de Oliveira, 2006)
3.Camden 28 (Anthony Giacchino, 2006)

หนังสารคดีเกี่ยวกับกลุ่ม CATHOLIC LEFT ที่ต่อต้านสงครามเวียดนามในสหรัฐ โดยทางกลุ่มนี้ถูกสายลับของ FBI หลอกให้บุกรุกเข้าไปในอาคารราชการ เพื่อที่ทาง FBI จะได้ใช้เป็นข้ออ้างในการจับตัวนักบวชเหล่านี้มาขึ้นศาล
http://filmref.com/journal/archives/2006/06/camden_28_2006.html

4. Iraq in Fragments (James Longley, 2006)
5.Kinetta (Giorgos Lanthimos, 2005)
6.Pan's Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006)
7.Saratan (Ernest Abdyjaparov, 2005)
8.United 93 (Paul Greengrass, 2006)
9.Unser taglich Brot (Our Daily Bread, Nikolaus Geyrhalter, 2005)

http://filmref.com/journal/archives/2006/10/our_daily_bread_2006.html

หนังสารคดีเกี่ยวกับการผลิตอาหารในยุคปัจจุบัน หนังเรื่องนี้ได้รับการเปรียบเทียบกับภาพยนตร์ของ HARUN FAROCKI + CHANTAL AKERMAN

Evoking the aesthetics of Harun Farocki's antiseptic images of production crossed with Chantal Akerman's structuralist ruminations on organic landscape, Nikolaus Geyrhalter's Our Daily Bread is a bracing, surreal, sobering, and strangely transfixing exposition into the dehumanized technologies and industrially engendered process efficiencies intrinsic in the mass commerce of industrial-scale food production.
http://www.ourdailybread.at/jart/projects/utb/images/img-db/1131278738585-498x280-top-left.jpeg

http://www.ourdailybread.at/jart/projects/utb/images/img-db/1132770640349-498x280-top-left.jpeg

http://www.ourdailybread.at/jart/projects/utb/images/img-db/1131118060165-498x280-top-left.jpeg

http://www.ourdailybread.at/jart/projects/utb/images/img-db/1131118060161-498x280-top-left.jpeg

http://www.ourdailybread.at/jart/projects/utb/images/img-db/1131278738582-498x280-top-left.jpeg


สำหรับ HARUN FAROCKI ที่ถูกนำมาเปรียบเทียบกับ NIKOLAUS GEYRHALTER นั้น ผู้สนใจสามารถอ่านบทความของคุณ FILMSICK เกี่ยวกับหนังเรื่อง AN IMAGE ของ HARUN FAROCKI ได้ที่
http://filmsick.exteen.com/20061112/an-introduction-to-harun-farocki

10.When the Levees Broke (Spike Lee, 2006


--รู้สึกว่า SYNDROMES AND A CENTURY จะติดอันดับประจำปี 2006 ของ PAT GRAHAM จาก CHICAGO READER ด้วยเหมือนกัน
http://blogs.chicagoreader.com/film/

1.THREE TIMES, Hou Hsiao-hsien, Taiwan

2.THE INTRUDER, Claire Denis, France

3.THE THREE BURIALS OF MELQUIADES ESTRADA. Tommy Lee Jones, USA

4.LADY VENGEANCE, Chan-wook Park, South Korea

5.THE FORSAKEN LAND, Vimukthi Jayasundara, Sri Lanka

6.CAFE LUMIERE, Hou Hsiao-hsien, Taiwan/Japan

7.BATTLE IN HEAVEN, Carlos Reygadas, Mexico

8.SUMMER PALACE, Lou Ye, China

9.L’ENFANT, Jean-Pierre and Luc Dardenne, Belgium

10.CHILDREN OF MEN, Alfonso Cuaron, UK/USA

11.A PRAIRIE HOME COMPANION, Robert Altman, USA

12.CACHE (HIDDEN), Michael Haneke, France/Austria

13.A SCANNER DARKLY, Richard Linklater, USA

14.LUNACY, Jan Svankmajer, Czech Republic

15.THE SCIENCE OF SLEEP, Michel Gondry, France

16.COMEDY OF POWER, Claude Chabrol, France

17.BELLE TOUJOURS, Manoel de Oliveira, Portugal/France

18.HAPPY FEET, George Miller, Australia

19.SYNDROMES AND A CENTURY, Apichatpong Weerasethakul, Thailand

20.CLIMATES, Nuri Bilge Ceylan, Turkey
http://www.bioscopemagazine.com/web2006/webboard/index-in.php?id=52280


--อ่านบทวิจารณ์ SYNDROMES AND A CENTURY โดย JEFF REICHERTได้ที่

http://www.reverseshot.com/article/syndromes

Somehow his brand of warm, honest humanism straddles a fine line—never really in fashion, while never quite going out of style for the discerning. A majority of film students might steal from the likes of more overtly cinematic directors like Martin Scorsese or Sam Peckinpah, but the ones to watch out for—the real talents—are going to be those expert in early Renoir.


--ชอบ THE SUN กับ CAPOTE มากค่ะ และดีใจมากๆที่ CAPOTE ติดอันดับในครั้งนี้

--ดีใจสุดขีดที่ได้เห็นชื่อของ PASCALE FERRAN อีกครั้ง เพราะไม่ได้เห็นชื่อเธอมาเกือบ 10 ปีแล้ว
http://www.imdb.com/name/nm0273863/

หนังของ PASCALE FERRAN เคยมาเปิดฉายในกรุงเทพสองเรื่อง ซึ่งได้แก่

1.COMING TO TERMS WITH THE DEAD (1994, A++++++++++)
หนังเรื่องนี้แบ่งเป็นตอนย่อยๆ 3 ตอนที่แต่ละตอนมีส่วนเกี่ยวข้องกันเล็กน้อย โดยตัวละครนำของทั้งสามเรื่องนี้มาวนเวียนอยู่ที่ชายหาดแห่งเดียวกัน

2.L’AGE DES POSSIBLES (1995, A-)
หนังเรื่องนี้เกี่ยวกับชีวิตวัยรุ่นราว 10 คนใน STRASBOURG ที่แต่ละคนต่างก็มีปัญหาของตัวเอง หนังเรื่องนี้อาจจะมีโครงสร้างบางส่วนใกล้เคียงกับหนังของ ROBERT ALTMAN


--อ่านบทวิจารณ์ THE MEETING (2006, JEAN-MARIE STRAUB + DANIELE HUILLET) โดย OLAF MOELLER ใน CINEMA SCOPE ได้ที่
http://www.cinema-scope.com/cs29/spot_moller_queiloro.html

รูปจาก THE MEETING
http://www.cinema-scope.com/images/cs29_index_r1_c2.jpg

--สถานการณ์บ้านเมืองในประเทศไทยตอนนี้ ทำให้นึกถึงฉากจบของ THE CAIMAN (2006, NANNI MORETTI, A+) ที่บ้านเมืองลุกเป็นไฟ

--J. HOBERMAN นักวิจารณ์ของ VILLAGE VOICE เผยอันดับ TOP 10 ของเขาแล้วเช่นกัน อ่านได้ที่
http://villagevoice.com/film/0701,hoberman,75441,20.html

From a purely subjective point of view, the film event that affected me most deeply would be the two-day screening of Jacques Rivette's 14-hour Out 1 at the Museum of the Moving Image.

อ่านเพิ่มเติมเกี่ยวกับ OUT 1 (1971, JACQUES RIVETTE) ซึ่งเป็นหนังในดวงใจของ J. HOBERMAN ได้ที่
http://www.reverseshot.com/article/rivette_out_1_volume_1
http://www.reverseshot.com/article/strong_rivette_out_1_strong_volume_2


--ส่วนอันดับท็อปเทนของ NATHAN LEE จาก VILLAGE VOICE อ่านได้ที่
http://villagevoice.com/film/0701,lee,75436,20.html

Fears that New York screens will go without the latest Apichatpong Weera-sethakul or Tsai Ming-liang, however, are premature. The ever invaluable Strand Releasing picked up the latest from both of these masters for upcoming theatrical release; keep an eye out for Weera-sethakul's Syndromes and a Century, far and away the best film I saw in 2006 and sure to head my 2007 Top 10 list.

ดีใจมากที่ NATHAN LEE ให้ ODETE หรือ TWO DRIFTERS (2005, JOAO PEDRO RODRIGUES, A+) ติดอันดับ 6 ในปีนี้
Two Drifters [Joao Pedro Rodrigues, Portugal]
Ten years from now, everyone will be talking about this brazen Portuguese cineaste. For now, the freshest voice in highbrow faggotry finds his cult slightly engorged with this uncompromisingly ambivalent metaphysical melodrama. Motored by paradox, discomfiting sincerity, and a ferocious performance by Ana Cristina De Oliveira, this odd saga of hysterical pregnancy and the transmigration of souls bitch-slaps Almodovar for the timid bourgeois he's become.

No comments: